Är vi ensammare på alla-hjärtansdag än annars?

När jag läser Aftonbladets artikel om Claes som hyr ut sig själv som dejt på Alla-hjärtans dag blir jag väldigt konfunderad. Först för att jag inte längre vet om jag befinner mig i Sverige längre. Sedan börjar jag tänka på vad betyder den här artikeln. Jag frågar mig själv: Ska man skämmas för att man inte har någon dejt på lördag?
Jag vet att allahjärtansdag inte är något som är påhittat av amerikanarna utan en dag där man helgar sankt valentin. Jajaja blablabla, men så som vi firar den idag, det är däremot amerikanskt, vi har influarats av USA på både gott och ont. Jag tycker att det är en utmärkt dag, vi firar kärleken den här dagen. Super fint!
Men idag, när fler och fler lever ensamma, antingen för att de har valt det, eller för att de inte hinner hitta sin rätta, för att vi har blivit allt mer kräsna och skiljer oss, gör slut hit och dit (Pheew vilken lång mening). Då undrar jag, hur kommer det sig att vi svenskar har valt att ta upp den här dagen till våra traditioner och göra den större och större för varje år, när vi samtidigt verkar bli ensammare och ensammare i vårt samhälle. Folk verkar inte längre ha tid till relationer, men vi vill samtidigt hylla dem. För det är väl det vi ska göra. Eller handlar det om att gå på en dejt på den "officiella dejtingdagen" , för sitter du hemma är det ett stort bevis på att vi är ensamma? Det står skrivet i vår panna, och vi skall tydligen behöva försvara oss varför.För att sedan på måndag återgå ill att leva våra hektiska liv utan kärlek och utan relationer? Och mår vi bättre av att tillbringa kvällenmed en främling som vi betalar för sällskapet?
Och varför är detta någonting att vara rädd för en dag om året.
Är vi mer ensamma om vi väljer att spendera kvällen med ett gäng tjej kompisar. Och vad har vi fått ut efter en kväll där vi betalade ca 400:-/timmen för att ha en dejt vi kan glömma dagen efter?
Ska vi till nästa jul hyra en familj också, eftersom vi bara bråkar med mamma, har sagt upp kontakten med syrran och inte orkar med brorsans barn alternativt fru?


Kommentarer
Postat av: Sabine

Nah, är väl bara att man känner sig lite extra ensam då det ibland kan kännas som att alla har någon men inte man själv, typ.. Å andra sidan har jag haft sambo i två år och jag märker ingen skillnad på dend agen, faktiskt..

2009-02-12 @ 02:30:04
URL: http://blogg.vetauriel.se
Postat av: Maria

Nu har jag lagt till dig med:)

Ha en underbar torsdag

Kram

2009-02-12 @ 06:13:59
URL: http://xtremebeautynails.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0