Ett dött djur

Hmmm jag förstår mig inte riktigt på det här med djurrättsaktivisterna som attackerade Blondinbella. Jag kan ju faktiskt se poängen med när de attackerar päls,skin butiker. Där finns ju nyproducerade pälsar, och genom att sälja/kpa dem så bidrar man ju till att ökas efterfrågan på nyproduktion. Missförstå mig inte nu, jag tycker att det är fullkomligt fel att göra som djurrättsaktivsterna gör därmed, även om jag kanske skull ha svårt att gå och köpa en ny päls.
Men det som jag verkligen inte fattar, är varför de ger sig på loppis/bloppis försäljning av pälsar. Jag menar djuret är ju ändå dött, det har redan inhandlats nytt en gång för längesedan, att sluta använda pälsen gör ju inte djuret levande igen! Sedan när slutade det att vara bra med att återanvända istället för att konsumare/producera nytillverkat hela tiden.
Detta är för mig helt obegripligt......

Kommentarer
Postat av: Linda

Problemet var väl att Blondinbella förespråkar för att det är bra att bära päls.

2009-02-10 @ 09:21:42
URL: http://linda120.blogg.se/
Postat av: Småbloggskommentatorn

Jag har en blogg där jag kommenterar bloggar. Har nu kommenterat din blogg! Läs vad jag skrivit på www.metrobloggen.se/bloggk



Hälsningar,

Småbloggskommentatorn

2009-02-10 @ 21:17:29
URL: http://www.metrobloggen.se/bloggk
Postat av: Madde

Det handlar också om vad som ses som okej i vårt samhälle.



Folk som ser en snygg/attraktiv/framgångsrik människa på stan med en liten handväska av päls kommer koppla ihop pälsen med just snygghet, framgång osv. Oavsett om pälsen är 100 år gammal begagnad second hand eller sprillans ny. Det är ingen som ser skillnad. Folk kommer bara bli sugna på att köpa mer päls och tänka att det är okej, glömma bort eller inte tänka på varifrån den kommer.



För mig känns det viktigt att päls aldrig kan vara okej. Päls är dödade djur, det är inte okej att döda djur (annat än i extremt självförsvar kanske). De vill leva och vi har ingen rätt att gå mot deras vilja. Därför vill jag få bort all päls, både ny och gammal, från affärerna. Jag står inte ut med tanken på alla de miljoner djur som måste dö för att folk är så himla hjärtlösa.

2009-02-10 @ 22:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0